Onze speed pedelec line-up:
Riese & Muller & Stromer

de 2 marktleiders onder 1 dak.

Riese und Muller speed pedelec
Stromer speed pedelec

Inleiding

Al van het begin zijn we grote fan van de speed pedelec of high speed elektrische fiets. We zetten hier dan ook al jaren vol op in. De speedpedelec heeft het landschap van de elektrische fiets volledig opengetrokken. Eerst bij de enthousiast, nu ook bij het brede publiek. Daar heeft naast het product op zich ook de mogelijkheid tot leasing en fietsvergoeding voor gezorgd.

De elektrische fiets sneller kan/mag dan 25km/h en die potentieel aandrijft tot 45km/h is een nieuwe vorm van mobiliteit. Een nieuwe vorm van verplaatsen die een waardig alternatief biedt voor de wagen. De voordelen als minder file, meer beweging, fietsvergoeding e.a. spreken dan ook voor zich. Dat hoeft intussen geen verder uitleg meer.

Wetgeving & praktische zaken

Waar mag ik met de speed pedelec rijden? Is een helm verplicht? Is een verzekering van toepassing? Allemaal vragen die beantwoord worden op onze gedetailleerde pagina: Lees meer


1. Riese & Muller

Al enkele jaren zijn we vol overtuiging partner van Riese & Muller. Riese und Müller staat voor: Passie. Beleving. Kwaliteit. Alle modellen zijn in onze Experience Store te ontdekken.

Het merk is uniek in zijn aanbod speed pedelecs. Bij geen enkel ander merk is het aanbod zo breed. Zo is elk model verkrijgbaar in verschillende (sub)varianten op basis van schakelsysteem en andere technische kenmerken. Daarnaast zijn steeds meerdere kleuren beschikbaar en behoren upgrades of extra opties tot de mogelijkheden. 

De Riese und Muller speed pedelec line-up: 
- dubbele vering: Superdelite, Delite, Homage
- enkele vering: Supercharger, Charger, Nevo, Roadster
- cargo: Multicharger, Load

         

Elke R&M speedelec is gebouwd met een Bosch Performance Speed middenmotor. Goed voor 350Watt aan vermogen en een koppel tot 85Nm. Dit maakt hem intuitief om te rijden, enorm comfortabel en koppelbaar met verschillende schakelsystemen. Kies uit een derailleur systeem, Enviolo naaf versnelling of high-end Rohloff E-14. Bovendien zijn de naaf systemen te verkrijgen met Gates riemaandrijving.

Kies uit verschillende opties zoals: Nyon display, Kiox display, RX-chip connectiviteit. Elk model heeft zijn eigen lijst aan interessante opties.

Riese und Muller speedpedelecs worden gekenmerkd door: modern design, duurzaam kwalitatief karakter & hoog comfort.

Kies voor een Riese und Muller:
- Premium afwerking
- Duurzaam karakter
- Snelle beschikbaarheden
- Verschillende schakelsystemen
- Breedste aanbod op de markt
- Innovativiteit
- Hoog comfort en ergonomie
- Onderhoudsarm
- Stuurgedrag & baanligging
- Kwalitatief Bosch eBike systeem

Op zoek naar ultieme snelheid? Dan kan onderstaande merk op deze pagina mogelijk een betere optie zijn.

Een overzicht Riese und Muller speed pedelecs:

2. Stromer

Hoeft dit merk nog introductie. Drive the difference. Stromer speed pedelecs zijn al jaren de referentie op de markt. Het merk werkt al 10 jaar vol aan zijn visie van een nieuwe mobiliteit.

Met de ST1, ST2ST3, ST5 & ST7 hebben zij verschillende snelle e-bikes in het gamma uitgerust met een krachtige achterwiel motor. Deze achterwiel motor is gekoppeld aan een derailleur systeem met ketting (ST1, ST3 & ST5) of Pinion trapas schakelsysteem met riem (ST2 Pinion, ST3 Pinion, ST5 Pinion & ST7 - manueel of elektronisch)

De ST1 is het instap model met 670W motor, standaard OMNI display en comfortabelere houding. De ST2 heeft 750W met urban zithouding, OMNI C en riem. De iconische Stromer ST3 heeft  een sterkere 820W motor, OMNI C display en wat sportievere zithouding. Verkrijgbaar met ketting of riem. Wil je nog een upgrade in power dan kan dat met de ST5. De ST7 is ultieme speed pedelec op de markt met 940W Syno Sport motor, 52Nm & 1440Wh accu.

Meer over het OMNI connectivity platform: Lees meer

Kies uit het sport of comfort (mixte) frame en bepaal jou ideale zithouding door de configuratie van stuur en stuurpen. Wil je een voorvering? Dan is dat optioneel verkrijgbaar.

Stromer staat naast vermogen ook voor een ruim bereik, uniek design en connectiviteit. De ideale high speed e-bike voor de commuter die houdt van snelheid en sportiviteit.

Kies voor een Stromer:
- Uitgebreide connectiviteit mogelijkheden
- Krachtige achterwiel motoren
- Sportief karakter
- Dynamische uitstraling
- Grote accu's
- Mooi afgewerkte frames

Overzicht Stromer speed pedelecs: Stromer vergelijken

 

Wat moet ik dan kiezen? 

Met een 'speed pedelec hub' of 'one stop shop voor speedpedelecs' in gedachten proberen we een aanbod te creëren dat de verschillende benaderingen, elk met zijn voor- en nadelen, samenbrengt onder één dak. Met onze gedetailleerde uitleg vooraf, een testrit met enkele modellen en een uitvoerige terugkoppeling zorgen wij ervoor dat je de juiste keuze maakt. Een juiste keuze op basis van jou verwachtingen, noden en budget die gelinkt worden aan de kenmerken van de speed pedelec die hier best aan voldoet. Een mix van emotie, rationeel denken en onze expertise.

In het kort:

Riese & Muller:
+ Comfort, Afwerking, Onderhoudsarm (riem + naaf), Duurzaamheid, Accu inhoud 
-  Minder krachtige middenmotor

Stromer:
+ Pure kracht, Connectiviteit, Afwerking, Imago, Accu inhoud
-  Comfort

 

Wat moet ik dan kiezen? 

Met een 'speed pedelec hub' of 'one stop shop voor speedpedelecs' in gedachten proberen we een aanbod te creëren dat de verschillende benaderingen, elk met zijn voor- en nadelen, samenbrengt onder één dak. Met onze gedetailleerde uitleg vooraf, een testrit met enkele modellen en een uitvoerige terugkoppeling zorgen wij ervoor dat je de juiste keuze maakt. Een juiste keuze op basis van jou verwachtingen, noden en budget die gelinkt worden aan de kenmerken van de speed pedelec die hier best aan voldoet. Een mix van emotie, rationeel denken en onze expertise.

In het kort:

Riese & Muller:
+ Comfort, Afwerking, Onderhoudsarm (riem + naaf), Duurzaamheid, Accu inhoud 
-  Minder krachtige middenmotor

Stromer:
+ Pure kracht, Connectiviteit, Afwerking, Imago, Accu inhoud
-  Comfort

 

Waar liggen de voornaamste verschillen?

We zien vandaag enkele voorname verdeelsleutels in het speed pedelec aanbod:

- eenvoudig snel (achterwiel motor) of meer echt fietsen (middenmotor)
- onderhoudsarm (naaf- of trapasversnelling + riem) of licht en sportief (derailleur + ketting)
- sportief of meer comfortabel (geometrie van het frame en vering)
- volledig digitaal 'connected' of eerder eenvoudig en zonder veel franjes. 
- inhoud van de accu

Waar liggen de voornaamste verschillen?

We zien vandaag enkele voorname verdeelsleutels in het speed pedelec aanbod:

- eenvoudig snel (achterwiel motor) of meer echt fietsen (middenmotor)
- onderhoudsarm (naaf- of trapasversnelling + riem) of licht en sportief (derailleur + ketting)
- sportief of meer comfortabel (geometrie van het frame en vering)
- volledig digitaal 'connected' of eerder eenvoudig en zonder veel franjes. 
- inhoud van de accu


Speed pedelec gids.
Onze selectie. Een overzicht.

Het is dus niet eenvoudig een keuze te maken. De fora op internet staan vol met ervaringen en voorkeuren. Maar wat kies jij? Om te starten werken we graag een overzicht uit. Een overzicht opgebouwd op basis van de voornaamste verdeelsleutels eerder genoemd. Dit laat toe jouw huiswerk te maken en een eerste idee te krijgen welke richting jou voorkeur draagt. Als je hier een idee van hebt kunnen vormen kom je langs en we nemen het van daar verder op. Begeleiding van begin tot eind, online & offline.

Onderstaand overzicht is een selectie van meest populaire en meest courant gevraagde modellen. Een volledig overzicht van al onze speed pedelecs:

Alle speedpedelec modellen →

  Riese und Muller Superdelite Riese und Muller Supercharger 2 Riese und Muller Charger 3 Riese und Muller Nevo GTStromer ST1Stromer ST3Stromer ST5

Model

Superdelite/DeliteSuperchargerChargerNevoST1ST2 / ST2 PinionST3 / ST3 PinionST5 / ST5 PinionST7
MerkR&MR&MR&MR&MStromer Stromer Stromer Stromer Stromer
FrameHerenHerenDames (mixte)
Heren
Dames
lage instap
Dames
Heren
Dames
Heren
Dames
Heren
HerenHeren
MotorBosch Performance Speed Gen.4Bosch Performance Speed Gen.4Bosch Performance Speed Gen.4Bosch Performance Speed Gen.4Cyro Drive IICyro Drive IGSyno Drive IISyno SportSyno Sport II
Vermogen

350W

350W350W350W670W750W820W850W940W
Koppel

85Nm

85Nm85Nm85Nm35Nm40Nm44Nm48Nm52Nm
Motor positie

Midden
motor

Midden
motor

Midden
motor
Midden
motor
Achterwiel
motor
Achterwiel
motor
Achterwiel
motor
Achterwiel
motor
Achterwiel
motor
Eenvoudig
45km/h*

Standaard
accu

Standaard
750Wh tot 1125Wh

Standaard
2x 500Wh (1.000Wh)
Standaard
1x 750Wh

Standaard
1x 750Wh 
Standaard
1x 655Wh 
Standaard
1x 655Wh
Standaard 1x 814Wh Standaard
1x 983Wh
Standaard
1x 1440Wh
Upgrade/extra accu mogelijk

Ja

Ja, 2x 625Wh (1.250Wh)Ja, Bosch PowerMore 250WhJa, Bosch PowerMore 250WhJa, upgrade
(814 of 983Wh)
Ja, upgrade
(814 of 983Wh)
Ja, upgrade
(983Wh)
NeeNee
Accu positieIn het frameIn het frame In het frame In het frame In het frameIn het frameIn het frameIn het frameIn het frame
Schakel
systeem**

Derailleur
(touring)

Enviolo naadloos
(vario)

Rohloff E-14
(rohloff) 

Derailleur
(touring)

Enviolo naadloos
(vario)

Rohloff E-14
(rohloff) 

Derailleur
(touring)

Enviolo naadloos
(vario)

Rohloff E-14
(rohloff) 

Derailleur
(touring)

Enviolo naadloos
(vario)

Rohloff E-14
(rohloff) 

DerailleurSturmey Archer Naaf / PinionDerailleur / PinionDerailleur / PinionPinion
OverbrengingDerailleur/ketting
Naaf/riem 
Derailleur/ketting
Naaf/riem 
Derailleur/ketting
Naaf/riem 
Derailleur/ketting
Naaf/riem   

Derailleur/ketting
Naaf/riem 

Naaf + riem
Trapas + riem

Derailleur + ketting / Trapas + riemDerailleur + ketting / Trapas + riemTrapas + riem
Onderhoud**

Derailleur: ketting en tandwielen regelmatig te smeren

Naafversnelling + riem:
zeer weinig onderhoud

Derailleur: ketting en tandwielen regelmatig te smeren

Naafversnelling + riem: 
zeer weinig onderhoud

 

Derailleur: ketting en tandwielen regelmatig te smeren

Naafversnelling + riem: 
zeer weinig onderhoud

Derailleur: ketting en tandwielen regelmatig te smeren

Naafversnelling + riem: 
zeer weinig onderhoud

Derailleur: ketting en tandwielen regelmatig te smerenNaaf- of trapasversnelling + riem: 
zeer weinig onderhoud

Derailleur: ketting en tandwielen regelmatig te smeren

Trapasversnelling + riem: 
zeer weinig onderhoud

Derailleur: ketting en tandwielen regelmatig te smeren

Trapasversnelling + riem: 
zeer weinig onderhoud

Trapasversnelling + riem: 
zeer weinig onderhoud

ErgonomieZeer comfortabel
Rechte zithouding

Comfortabel
Rechte zithouding

Comfortabel
Rechte zithouding 
Comfortabel
Rechte zithouding
Comfortabel
Rechte zithouding
ComfortUrban SportSport
Standaard
vering

Dubbele
frame vering

Verende voorvork
Verende
zadelpen
Verende voorvork
Verende
zadelpen

Verende voorvork
Verende
zadelpen

GeenGeenGeenGeenGeen
Vering optioneel

n.v.t.

n.v.t.n.v.t.

n.v.t.

JaJaJaJaJa
 Bekijk in detailBekijk in detailBekijk in detailBekijk in detailBekijk in detailBekijk in detailBekijk in detailBekijk in detailBekijk in detail

*Een speed pedelec is uitgerust met een motor die sneller dan 25km/h kan aandrijven. De eindsnelheid (potentieel tot 45km/h) is afhankelijk van de persoonlijke inbreng en het gekozen versnellingen-systeem. Zo biedt Bosch een eBike waarbij de rijervaring het echte 'fietsen' evenaart maar dan mét ondersteuning. Achterwiel motoren leggen dan weer meer de nadruk op het zo eenvoudig mogelijk snelheid halen.

**Het schakelsysteem bepaalt hou onderhoudsarm je fiets is maar ook hoe efficient er wordt opgegaan met de kracht die op de pedalen wordt uitgeoefend en die naar het achterwiel wordt gestuurd. In de regel is het derailleursysteem het lichtst in gewicht en meest efficient. Maar daarmee onderhoudsgevoeliger en minder duurzaam (altijd met ketting). Een Enviolo systeem is een naadloze naafversnelling. Wat zwaarder, minder efficient maar comfortabel en onderhoudsarm doordat de tandwielen in de naaf verwerkt zitten. In de regel haal je met het Enviolo systeem minder eenvoudig 45km/h en is 36-38km/h een realistischere kaart. Wil je de voordelen van beide systemen? Kies dan voor de Rohloff E-14 versnellingsnaaf. Deze is efficient, duurzaam en zeer kwalitatief. Bovendien schakelt deze elektronisch en met automatisch ontkoppelmoment. Hiermee zijn snelheden boven 40km/h wel realistisch. De Enviolo en Rohloff zijn bovendien 2 versnellingsnaven die combineerbaar zijn met riem voor extra duurzaamheid. 


Schakelsystemen, waarom zo belangrijk in jou keuze?

Een stap waar weinig mensen bij stilstaan in de keuze van een elektrische fiets: de keuze van het type schakelmateriaal. En toch is dit een heel erg belangrijke factor. De reden hiervoor is dat deze component een grote invloed zal hebben op wat je van de fiets mag verwachten. Belangrijk is om vooraf goed te definiëren wat jij met je elektrische fiets zal gaan doen. Is het louter recreatief gebruik of ga je echt dagelijks met je ebike naar het werk fietsen? Dat zijn 2 verschillende doeleinden en dus is het belangrijk om voor jouw doel de juiste fiets te kiezen.

Schakelsystemen komen in een heel aantal verschillende vormen maar we kunnen 3 grote categoriën definiëren: derailleur (buitenversnelling), naaf (binnenversnelling - Enviolo naadloos of Rohloff) of trapasversnelling (Pinion). Categorie 1 heeft de tandwielen (versnellingen) buiten aan het wiel zitten, bij de naafversnelling en trapasversnelling zit dit mee verwerkt binnenin een afgesloten systeem in de naaf of trapas zelf. Er zijn aan beide systemen voor- en nadelen. Belangrijk om deze even te overlopen. We doen dat aan de hand van onderstaande overzichtelijke tabel.

Alle speedpedelec modellen →
(Tip: gebruik de filters in het overzicht en verfijn je keuze...)

 

 

Derailleur

elektrische_fietsen_schakelsystemen_derailleur

Enviolo naadloos

elektrische_fietsen_schakelsystemen_enviolo

Rohloff E-14

elektrische_fietsen_schakelsystemen_rohloff

Pinion

Pinion

Soort

Kettingversnelling

Naafversnelling

Naafversnelling

Trapasversnelling

Schakeling

handmatig/mechanisch of elektronisch

handmatig/mechanisch

handmatig/elektronisch

handmatig/mechanisch of elektronisch

Actieradius

Max. snelheid
speedpedelec

 

Onderhoudsarm

 

Overbrengingsbereik

Levensduur

 
 
 uitstekend
zeer goed
goed
 matig
 slecht

 

 

Derailleur

elektrische_fietsen_schakelsystemen_derailleur

Enviolo naadloos

elektrische_fietsen_schakelsystemen_enviolo

Rohloff E-14

elektrische_fietsen_schakelsystemen_rohloff

Pinion

voordelen

Licht gewicht.
Het derailleur systeem is erg licht. Dit heeft een uitstekende effect op het totaal gewicht van jou fiets.

Efficiënt.(1)(2)
Het derailleursysteem is het meest efficiënte versnellingsysteem. Dit resulteert in een betere actieradius (indien juist gebruikt)

Mechanisch.
Sportief en geconnecteerd gevoel met jou fiets.

Budget.
Een derailleur is in vergelijking vaak aantrekkelijk in kostprijs.

Groot bereik.
Veel schakelmogelijkheden en een ruim bereik van klein tot grote versnelling.

 



 

 






 

 

 

 

 

 

Onderhoudsvrij.
Een Enviolo naaf is laag in onderhoud.

Naadloos.
Met een Enviolo naadloos schakelsysteem is de schakelervaring een stuk vloeiender. Alles vloeit door mekaar en is daarom ‘naadloos’. Er zijn geen klikjes of ontkoppelmomenten tussen versnellingen waardoor alles comfortabeler wordt.

Combineer met riem.
Dit systeem laat zich vlot combineren met een gates riemaandrijf systeem. Dit maakt de e-bike nog onderhoudsarmer. Deze combinatie is daarom ideaal voor woon-werk of voor mensen die zo min mogelijk zelf onderhoud of reiniging willen uitvoeren.

Schakelen wanneer je wil.(2)
Schakel kan altijd. Ook wanneer je stilstaat.

 

 

 

 

 

 

 



Efficiënt.(1)(2)
Daar een Enviolo naaf moet toegeven op efficiëntie is de Rohloff naaf wél (nagenoeg) even efficiënt als een derailleur systeem.

Groot bereik.
Veel schakelmogelijkheden en een ruim bereik van klein tot grote versnelling.

Duurzaamheid.
Deze naaf is ontwikkeld voor trekking fietsen werd doorontwikkeld voor de e-bike. Dit maakt van dit systeem het meest duurzame en betrouwbaarste systeem op de markt.

Combineerbaar met riem.
Een Rohloff naaf laat zich vlot combineren met een gates riemaandrijf systeem. Dit maakt de e-bike nog onderhoudsarmer. Deze combinatie is daarom ideaal voor woon-werk of voor mensen die zo min mogelijk zelf onderhoud of reiniging willen uitvoeren.

Onderhoudsvrij.
Net als de Enviolo is dit een naafversnelling met zeer weinig onderhoud.

Elektronisch schakelen.
Rohloff E14 naaf is een naaf dit elektronisch schakelt. Met de + en – knop verstel je de versnelling en ‘ontkoppeld’ de naaf even de kracht van de motor. Dit zorgt voor een stuk minder mechanische stress en daardoor voor meer duurzaamheid.

Levenslange garantie.
Op Rohloff naven geldt een levenslange garantie. Zo goed is dit versnellingsapparaat.

Schakelen wanneer je wil.(2)
Schakel kan altijd. Ook wanneer je stilstaat. Hij schakelt automatisch terug naar een startversnelling wanneer je even stilstaat.

rohloff_schakelsysteem

 

 

Efficiënt.(1)(2) 
Daar een Enviolo naaf moet toegeven op efficiëntie is de Pinion wél (nagenoeg) even efficiënt als een derailleur systeem.

Duurzaamheid. 
Dit versnellingapparaat is ontwikkeld voor trekking fietsen werd doorontwikkeld voor de e-bike. Dit maakt van dit systeem het meest duurzame en betrouwbaarste systeem op de markt.

Combineerbaar met riem. 
Een Pinion laat zich vlot combineren met een gates riemaandrijf systeem. Dit maakt de e-bike nog onderhoudsarmer. Deze combinatie is daarom ideaal voor woon-werk of voor mensen die zo min mogelijk zelf onderhoud of reiniging willen uitvoeren.

Onderhoudsvrij.
Net als de Enviolo & Rohloff is dit een naafversnelling met zeer weinig onderhoud. 

Schakelen wanneer je wil.(2) 
Schakel kan altijd. Ook wanneer je stilstaat. 

Pinion

 

Derailleur

elektrische_fietsen_schakelsystemen_derailleur

Enviolo naadloos

elektrische_fietsen_schakelsystemen_enviolo

Rohloff E-14

elektrische_fietsen_schakelsystemen_rohloff

Pinion

 


nadelen

Onderhouds intensief.
Dit systeem is onderhevig aan wind, regen, zand en vergt daardoor regelmatig onderhoud, reiniging van de bestuurder.

Niet combineerbaar met riem.Dit systeem is enkel combineerdbaar met ketting wat meer onderhoud vraagt dan een riem.

Slijtage.
Ketting en tandwielen verslijten meer mechanisch en vergen dus periodieke vervanging.

Niet schakelen wanneer je wil.(2) Doordat de ketting moet verspringen van tandwielen moet er getrapt worden om dit uit te voeren. Dat wil zeggen dat je dit niet kan doen als je stilstaat.

 

Efficiëntie.(1)(2)
Een Enviolo systeem is een stuk minder efficiënt dan een derailleursysteem of rohloff. Wat resulteert in minder actieradius.

Budget.
In aankoop is een Enviolo naaf duurder dan bijvoorbeeld een derailleur.

Bereik.
Voor speedpedelecs heeft de Enviolo naaf vaak een te nauw bereik om hogere snelheden boven 40km/h te halen.

Gewicht.
Naafversnellingen zijn wat zwaarder dan derailleur versnellingen.

 

 

 

 

 

 

 

 



Budget.
Uitzonderlijke kwaliteit kent zijn prijs. Dit is dan ook het enige nadeel.

Gewicht.
Naafversnellingen zijn wat zwaarder dan derailleur versnellingen.

rohloff_schakelsysteem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Budget.
Uitzonderlijke kwaliteit kent zijn prijs. Dit is dan ook het enige nadeel.

Gewicht.
Naafversnellingen zijn wat zwaarder dan derailleur versnellingen.

Pinion

 

(1)Met efficiëntie bedoelen we hier de hoeveelheid kracht behouden tussen de afgifte van de motor en wat effectief op het achterwiel toekomt. Er treedt altijd een mechanisch verlies op bij de overdracht tussen motor en achterwiel. Dit heeft een negatief effect op actieradius. Hoe efficiënter het schakelsysteem, hoe minder vermogenverlies, hoe meer actieradius.

(2) Een derailleur is het meest efficiënt maar alleen als de bestuurder er volgens de richtlijnen mee omgaat. Met een elektrische fiets of speedpedelec raden we aan om te schakelen zoals we in de wagen doen. Dit om zo zuinig mogelijk met ons energiepakket om te gaan. Dat wil zeggen: vertrekken in een lage versnelling en zo opschakelen naar een hogere naarmate we snelheid winnen. Vergeten we terug te schakelen als we stilstaan aan het rood licht en we vertrekken in een zware versnelling dan heeft dat een zwaar negatief effect op de actieradius. Met naafversnelling zoals Nexus, Enviolo, Rohloff E-14, ... mag je altijd schakelen, ook bij stilstand. Voor veel mensen kan dit daarom interessanter zijn naar efficiëntie, gemak en actieradius.