Ketting onderhoud, dat doe je zo!
E-bike tips - ketting onderhoud, dat doe je zo!
Het onderhoud van de ketting en tandwielen bepaald in grote mate de levensduur van deze onderdelen en het is net daarover dat er heel wat onduidelijkheid bestaat. Vandaar deze pagina en bijhorende video waarin we jullie graag in de praktijk laat zien hoe je dit het beste aanpakt.
Goed onderhoud = minder kosten
Ga je vanaf de aanschaf van je nieuwe derailleur fiets op regelmatige basis het onderhoud uitvoeren zoals hier aangegeven wordt dan zal je je ketting en tandwielen optimaal benutten wat je extra onnodige kosten bespaard. Je doet dit uiteraard meer bij regenweer dan bij mooi weer.
Goed schakelen = meer efficiëntie
Los hiervan zijn er natuurlijk enkele voorwaarden wat het schakelen zelf betreft: zorg dat je voldoende schakelt zodat je cadans efficiënt blijft en haal vooral kort de druk van de pedalen op het schakelmoment! Vertrek op een kleine versnelling en schakel groter zodra je sneller begint te rijden, doe dit in de omgekeerde richting als je trager gaat rijden. Net zoals bij de auto.
Hoe gaan we te werk?
Fiets kuisen: Bij het starten van het onderhoud is het belangrijk dat de fiets op zich proper is en er geen overdadig zand en vuil op de ketting, tandwielen en derailleur zit. Is dit wel het geval was je eerst de fiets met een warm sopje en een borstel met lange haren of met de Bike7 Clean (die in onze winkel beschikbaar is) waarmee je alle vuil verwijderd. Spoel de fiets schoon met een niet te krachtige waterstraal en laat hem opdrogen. Daarna kun je starten met je kettingonderhoud. Lees dat zand, zout en vuil altijd voor meer slijtage zal zorgen (remblokjes, remschijf, aandrijflijn, lagers, ...)
Ketting reinigen: Begin met het schoon maken van de ketting met een kettingreiniger zoals de Bike7 Chain Clean (die in onze winkel beschikbaar is). Gebruik GEEN borstels en overmatig veel kettingreiniger want zo verplaats je het vuil en stof binnen in de ketting wat we ten alle tijden moeten zien te vermijden. Gebruik daarentegen een katoenen vod die je voldoende vochtig maakt met de kettingreiniger. Wikkel de vod rond de ketting en wrijf deze proper. Draai af en toe met de pedalen zodat elk stukje van de ketting aan de beurt komt. Zodra dit klaar is laat je de ketting drogen en wrijf je ze nog even na met een droge vod. Heb je dit alles goed uitgevoerd dan ziet de ketting er terug als nieuw uit.
Ketting smeren: Neem daarna de juiste kettingspray zoals de Bike7 Lubricate Wet. Dit is een smeermiddel dat erg vloeibaar is als het uit de spuitbus komt en eens binnen in de ketting gaat stollen. Dit is erg belangrijk! Het zijn de scharnierdeeltjes van de ketting die constant gesmeerd moeten zijn bij het fietsen. Sprays die te vloeibaar blijven gaan spatten en niet voldoende smeren op de kettingasjes. Neem terug een katoenen doek of papieren doek en hou deze onder de ketting. Spuit de spray boven op de kettingschakels. Zorg dat alle schakels aan de beurt komen maar overdrijf niet met de hoeveelheid smeermiddel. Laat het smeermiddel enkele minuten met rust en wrijf het overtollige van de ketting met dezelfde doek mocht je te kwistig geweest zijn. Je zult nu merken dat je ketting het licht klevend gevoel heeft van een nieuwe ketting en dit willen we bereiken.
Beschermen: Als laatste spuit je de cassette en derailleur in met een beschermspray zoals bijvoorbeelde de Bike7 E-Protect waardoor vuil en water geen kans krijgen om op deze onderdelen te blijven vastzitten. Zorg wel dat er geen smeer of beschermmiddelen op de remschijven terecht komen want deze gaan de werking hiervan nadelig beïnvloeden. Als alles goed gegaan is zal je merken dat dit werkje relatief weinig tijd in beslag neemt.
We gebruiken in onze werkplaats al enkele jaren smeermiddelen van Bike7 waarvan we, na uitvoerig testen, vinden dat deze de beste resultaten geven en een juiste balans bieden tussen de prijs en de kwaliteit. Om die reden hebben we door de fabrikant een onderhoudskit laten samenstellen die de drie nodige producten bevat. Deze is in de regel steeds beschikbaar in ons verkooppunt.