Aankoopgids: Hoe kies ik mijn ideale elektrische fiets?

De markt van de elektrische fietsen heeft vandaag de dag heel wat te bieden. Vaak zien consumenten de bomen door het bos niet meer en is heldere en rechtlijnige informatie van groot belang. Via enkele topics zetten we een aantal belangrijke zaken op een rij die belangrijk zijn in de keuze van jou ideale e-bike of speed pedelec. Daarnaast bespreken we zaken als leasing, garantie, veiliheid en nog veel meer.

Uiteraard breiden we ons advies verder uit bij ons in de showroom!

Afbeelding

Budget vs. Actual need

“Voor elk budget is er een juiste fiets”. Onderstaande topics tonen telkens voor- en nadelen van bepaalde technische kenmerken en onderdelen. Meer voordelen heeft vaak een effect op de kostprijs van de fiets. Echter hoeft dit niet voor iedereen een noodzaak te zijn. Lees dat al onze fietsen van uitstekende kwaliteit zijn en dat elk model steeds gelinkt is aan een bepaald budget.

Lees dat een kwalitatieve elektrische fiets een investering is die start bij +- 2000 euro en kan oplopen tot 10.000 euro. De kern van de zaak blijft dat binnen ons gamma alle fietsen van de juiste kwaliteit zijn. E-bikes waar wij achter staan en met volle overtuiging in geloven. Voor elke consument is er binnen eerder vernoemde budget range altijd een correcte keuze. Het belangrijkste is om een juiste analyse te maken van jou noden & budget om vervolgens hieraan de best mogelijke fiets te koppelen. Daarvoor kan steeds gerekend worden op onze analyse en expertise.

Wij bespreken samen met u uw verwachtingen en voorkeuren. Vervolgens bekijken we binnen ons aanbod wat voor u de beste e-bike is. Binnen budget!

Alle e-bike modellen →
(Tip: gebruik de filters in het overzicht en verfijn je keuze...)


Merken

Ons merkenportfolio van elektrische fietsen wordt bewust gekozen. Het is steeds onze bedoeling om ons gamma zo evenwichtig mogelijk op te stellen zodat onze klanten op een eenvoudige manier hun ideale fiets kunnen kiezen. In onderstaand overzicht worden al onze merken opgenomen en zetten we de voornaamste kenmerken even op papier.

 

MerkenClassificatieVoornaamste kenmerkenLink
Riese und MüllerA+Uniek design en afwerking, premium segment, duitse kwaliteit, innovativiteit, Bosch eBike Systeem, brede range 25 én speedpedelecs, per model verschillende schakelmogelijkheden: derailleur, Nexus, Enviolo, Rohloff, modellen met dubbele vering, verschillende kleuren per model, uitgebreide opties, hogere prijsklasse, sportief en comfort fietsenGa naar: Riese & Muller
StromerA+Speed pedelec pioneer, connectiviteit mogelijkheden, krachtige achterwiel motor, strak design, derailleur schakelsysteemGa naar: Stromer
Haibike Uniek design, duitse kwaliteit, innovativiteit, pioneer op de eMTB markt, sportieve trekking en eMTB modellen, Bosch en Yamaha eBike systeemGa naar: Haibike
MTB CycletecASpeed pedelec met Pinion, krachtige achterwiel motor, gates riem, persoonlijk samen te stellenGa naar: MTB Cycletech
GazelleAModern traditioneel design, retro modellen, gekende hollandse kwaliteit, Bosch eBike Systeem, modellen met derailleur, Shimano Nexus & Enviolo schakelsysteem, modellen met riem, sportief en comfort modellen, accu upgrades mogelijkGa naar: Gazelle
VictoriaAStrak design, uitstekende budget / kwaliteit verhouding (vanaf 2000euro), breed gamma 25km/h e-bikes, duitse kwaliteit, modellen met derailleur, Shimano Nexus & Enviolo schakelsysteem, modellen met pakdrager accu, op het frame en in het frame, modellen met riem, modellen met extra draagkracht, sportief en comfort modellenGa naar: Victoria
TernAFocus op elektrische plooifietsen, Bosch eBike Systeem, derailleur en Shimano Nexus versnellingen, duitse kwaliteit, eenvoudig op te vouwen, hoge kwaliteitGa naar: Tern

25 of 45km/h e-bike | speed pedelec

Een keuze die je vroeger niet hoefde te maken maar die nu meer dan actueel is, is de keuze tussen een elektrische fiets die ondersteunt tot 25km/h of 45km/h. De eerste categorie ebikes valt onder de noemer ‘fiets’ en hoeft dus geen helm, nummerplaat of verzekering. Die 2e categorie ook wel ‘speedpedelec’, ‘high speed ebike’ of ‘snelle elektrische fiets’ genoemd, wordt op basis van de wetgeving en vereisten onder de categorie van de B-klasse 45km/h bromfiets of scooter geplaatst. Voor deze categorie zijn helm en nummerplaat wel van toepassing. Maak voor jezelf uit welke richting je uit wil aangezien niet altijd alle modellen in beide uitvoeringen beschikbaar zijn. Aan een speedpedelec zal in een 1 op 1 vergelijking altijd een duurder prijskaartje vasthangen.

Belangrijk om weten is dat veiligheid geen issue is met een 45km/h. Alle modellen zijn intuïtief te besturen. We bedoelen hiermee dat de elektrische fiets, 25 of 45km/h, altijd zal doen wat jij van de fiets vraagt. Dat wil zeggen dat je met een 45km/h zelf zo snel of zo traag fiets als dat jij dat wil.

Quote:Met een 45km/h e-bike kan je 25km/h fietsen, omgekeerd kan dat niet”. Vele van onze klanten kiezen daarom voor een speed pedelec om vervolgens tussen de 25-36km/h te fietsen op een heel relaxe manier. Dit veelal omdat ze 25km/h net te traag vinden.

Specifieke speed pedelec info:

Hieronder besproken onderwerpen op deze pagina zijn in veel gevallen ook van toepassing op de speed pedelec.

Alle e-bike modellen →
Alle speed pedelec modellen →
(Tip: gebruik de filters in het overzicht en verfijn je keuze...)

Afbeelding
Afbeelding

Schakelsystemen, waarom zo belangrijk in jou keuze?

Een stap waar weinig mensen bij stilstaan in de keuze van een elektrische fiets is de keuze van het type schakelmateriaal waarmee hun e-bike is uitgerust. En toch is dit een heel erg belangrijke factor. De reden hiervoor is dat deze component een grote invloed zal hebben op wat je van de fiets mag verwachten. Belangrijk is om vooraf goed te definiëren wat jij met je elektrische fiets zal gaan doen. Is het louter recreatief gebruik of ga je echt dagelijks met je ebike naar het werk fietsen? Dat zijn 2 verschillende doeleinden en dus is het belangrijk om voor jou doel de juiste fiets te kiezen.

Schakelsystemen komen in een heel aantal verschillende vormen maar we kunnen 3 grote categoriën definiëren: derailleur (buitenversnelling)naaf (binnenversnelling - Shimano Nexus, Enviolo naadloos of Rohloff) en trapasversnelling (Pinion). Categorie 1 heeft de tandwielen (versnellingen) buiten aan het wiel zitten, bij de naafversnelling zit dit mee verwerkt binnenin de naaf zelf. Er zijn aan beide systemen voor- en nadelen. Belangrijk om deze even te overlopen. We doen dat aan de hand van onderstaande overzichtelijke tabel.

Alle e-bike modellen →
(Tip: gebruik de filters in het overzicht en verfijn je keuze...)

 

 

Derailleur

elektrische_fietsen_schakelsystemen_derailleur

Shimano Nexus

elektrische_fietsen_schakelsystemen_shimano_nexus

 

Enviolo naadloos

elektrische_fietsen_schakelsystemen_enviolo

Rohloff E-14

elektrische_fietsen_schakelsystemen_rohloff

Pinion

Pinion

Type fiets

Toerfiets 
(e)Mountainbike
Koersfiets
Sportieve e-bike 25km/h
Speedpedelec

Stadsfiets
E-bike 25km/h 

E-bike 25km/h
E-cargo 25km/h
Speedpedelec 

Trekkingfietsen
E-bike 25km/h
E-cargo 25km/h
Speedpedelec 
Trekkingfietsen
E-bike 25km/h
Speedpedelec  

Soort

Kettingversnelling

Naafversnelling

Naafversnelling

Naafversnelling

Trapasversnelling

Schakeling

handmatig/mechanisch of elektronisch

handmatig/mechanisch

handmatig/mechanisch

handmatig/elektronisch

handmatig

Actieradius

 

Max. snelheid
speedpedelec

n.v.t.

 

Onderhoudsarm

 

 

Overbrengingsbereik

 

 

Levensduur

  
 uitstekend
zeer goed
goed
 matig
 slecht

 

 

Derailleur

elektrische_fietsen_schakelsystemen_derailleur

Shimano Nexus

 

Enviolo naadloos

elektrische_fietsen_schakelsystemen_enviolo

Rohloff E-14

elektrische_fietsen_schakelsystemen_rohloff

Pinion

voordelen

Licht gewicht.
Het derailleur systeem is erg licht. Dit heeft een uitstekende effect op het totaal gewicht van jou fiets.

Efficiënt.(1)(2)
Het derailleursysteem is het meest efficiënte versnellingsysteem. Dit resulteert in een betere actieradius (indien juist gebruikt)

Mechanisch.
Sportief en geconnecteerd gevoel met jou fiets.

Budget.
Een derailleur is in vergelijking vaak aantrekkelijk in kostprijs.

Groot bereik.
Veel schakelmogelijkheden en een ruim bereik van klein tot grote versnelling.



 

 






 

 

 

 

 

 

Onderhoudsvrij.
Omdat het een naafversnelling is zitten de tandwielen in de naaf verwerkt en zijn daarom afgeschermd van invloeden van buitenaf.

Combineerbaar met riem.
Wil je nog minder onderhoud en meer duurzaamheid dan kan een Nexus ook met riemaandrijving.

Budget.
Een Shimano Nexus is relatief goedkoop in vergelijking met andere systemen.

Schakelen wanneer je wil.(2)
Schakel kan altijd. Ook wanneer je stilstaat. 

Onderhoudsvrij.
Een Enviolo naaf is laag in onderhoud.

Naadloos.
Met een Enviolo naadloos schakelsysteem is de schakelervaring een stuk vloeiender. Alles vloeit door mekaar en is daarom ‘naadloos’. Er zijn geen klikjes of ontkoppelmomenten tussen versnellingen waardoor alles comfortabeler wordt.

Combineer met riem.
Dit systeem laat zich vlot combineren met een gates riemaandrijf systeem. Dit maakt de e-bike nog onderhoudsarmer. Deze combinatie is daarom ideaal voor woon-werk of voor mensen die zo min mogelijk zelf onderhoud of reiniging willen uitvoeren.

Duurzaamheid. 
Meer duurzaam dan een Shimano Nexus naaf en geschikt voor e-bike en speedpedelec.

Schakelen wanneer je wil.(2)
Schakel kan altijd. Ook wanneer je stilstaat.

 

 

 

 

 

 

 



Efficiënt.(1)(2)
Daar een Enviolo naaf moet toegeven op efficiëntie is de Rohloff naaf wél (nagenoeg) even efficiënt als een derailleur systeem.

Groot bereik.
Veel schakelmogelijkheden en een ruim bereik van klein tot grote versnelling.

Duurzaamheid.
Deze naaf is ontwikkeld voor trekking fietsen en werd doorontwikkeld voor de e-bike. Dit maakt van dit systeem het meest duurzame en betrouwbaarste systeem op de markt.

Combineerbaar met riem.
Een Rohloff naaf laat zich vlot combineren met een gates riemaandrijf systeem. Dit maakt de e-bike nog onderhoudsarmer. Deze combinatie is daarom ideaal voor woon-werk of voor mensen die zo min mogelijk zelf onderhoud of reiniging willen uitvoeren.

Onderhoudsvrij.
Net als de Enviolo is dit een naafversnelling met zeer weinig onderhoud.

Elektronisch schakelen.
Rohloff E14 naaf is een naaf dit elektronisch schakelt. Met de + en – knop verstel je de versnelling en ‘ontkoppeld’ de naaf even de kracht van de motor. Dit zorgt voor een stuk minder mechanische stress en daardoor voor meer duurzaamheid.

Levenslange garantie.
Op Rohloff naven geldt een levenslange garantie. Zo goed is dit versnellingsapparaat.

Schakelen wanneer je wil.(2)
Schakel kan altijd. Ook wanneer je stilstaat. Hij schakelt automatisch terug naar een startversnelling wanneer je even stilstaat.

rohloff_schakelsysteem

 

 

Efficiënt.(1)(2) 
Daar bvb. een Enviolo naaf moet toegeven op efficiëntie is de Pinion trapasversnelling wél (nagenoeg) even efficiënt als een derailleur systeem.

Duurzaamheid. 
Dit systeem is oorspronkelijk ontwikkeld voor high-end trekking fietsen. Dit maakt van dit systeem samen met Rohloff het meest duurzame en betrouwbaarste systeem op de markt.

Combineerbaar met riem. 
Een Pinion laat zich vlot combineren met een gates riemaandrijf systeem. Dit maakt de fiets nog onderhoudsarmer. Deze combinatie is daarom ideaal voor woon-werk of voor mensen die zo min mogelijk zelf onderhoud of reiniging willen uitvoeren.

Onderhoudsvrij.
Net als de Enviolo of Rohloff is dit een systeem wat zeer weinig onderhoud nodig heeft. 

Schakelen wanneer je wil.(2) 
Schakel kan altijd. Ook wanneer je stilstaat. Altijd starten in de juiste versnelling.

Pinion

 

Derailleur

elektrische_fietsen_schakelsystemen_derailleur

Shimano Nexus

 

Enviolo naadloos

elektrische_fietsen_schakelsystemen_enviolo

Rohloff E-14

elektrische_fietsen_schakelsystemen_rohloff

Pinion

 


nadelen

Onderhouds intensief.
Dit systeem is onderhevig aan wind, regen, zand en vergt daardoor regelmatig onderhoud, reiniging door de bestuurder.

Niet combineerbaar met riem.Dit systeem is enkel combineerdbaar met ketting wat meer onderhoud vraagt dan een riem.

Slijtage.
Ketting en tandwielen verslijten meer mechanisch en vergen dus periodieke vervanging.

Niet schakelen wanneer je wil.(2) Doordat de ketting moet verspringen van tandwielen moet er getrapt worden om dit uit te voeren. Dat wil zeggen dat je dit niet kan doen als je stilstaat.

Duurzaamheid e-bike. 
Oorspronkelijk is de Nexus naaf niet ontwikkeld voor de e-bike maar voor de gewone stadsfiets. Naar duurzaamheid toe moet de Nexus naaf daarom inboeten omdat de e-bike meer krachten op de naaf zet met meer slijtage tot gevolg. 

Niet naadloos.
Minder naadloze schakelervaring door vastgelede ratio's.

Bereik. 
Nexus naven komen in 7 of 8 versnellingen met vaste ratio’s met een minder breed bereik. 

Efficiëntie.(1)(2)
Een Nexus naaf is minder efficiënt dan een derailleursysteem.

Efficiëntie.(1)(2)
Een Enviolo systeem is een stuk minder efficiënt dan een derailleursysteem of rohloff. Wat resulteert in minder actieradius.

Budget.
In aankoop is een Enviolo naaf duurder dan bijvoorbeeld een derailleur.

Gewicht.
Naafversnellingen zijn wat zwaarder dan derailleur versnellingen.

 

 

 

 

 

 

 

 



Budget.
Uitzonderlijke kwaliteit kent zijn prijs. Dit is dan ook het enige nadeel.

Gewicht.
Naafversnellingen zijn wat zwaarder dan derailleur versnellingen.

rohloff_schakelsysteem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Budget.
Uitzonderlijke kwaliteit kent zijn prijs. Dit is dan ook het enige nadeel.

Gewicht.
Trapasversnellingen zijn wat zwaarder dan derailleur versnellingen.

Pinion

 

(1)Met efficiëntie bedoelen we hier de hoeveelheid kracht behouden tussen de afgifte van de motor en wat effectief op het achterwiel toekomt. Er treedt altijd een mechanisch verlies op bij de overdracht tussen motor en achterwiel. Dit heeft een negatief effect op actieradius. Hoe efficiënter het schakelsysteem, hoe minder vermogenverlies, hoe meer actieradius.

(2) Een derailleur is het meest efficiënt maar alleen als de bestuurder er volgens de richtlijnen mee omgaat. Met een elektrische fiets of speedpedelec raden we aan om te schakelen zoals we in de wagen doen. Dit om zo zuinig mogelijk met ons energiepakket om te gaan. Dat wil zeggen: vertrekken in een lage versnelling en zo opschakelen naar een hogere naarmate we snelheid winnen. Vergeten we terug te schakelen als we stilstaan aan het rood licht en we vertrekken in een zware versnelling dan heeft dat een zwaar negatief effect op de actieradius. Met naafversnelling zoals Nexus, Enviolo, Rohloff E-14, ... mag je altijd schakelen, ook bij stilstand. Voor veel mensen kan dit daarom interessanter zijn naar efficiëntie, gemak en actieradius.

Afbeelding

Ketting of riem

Moderne e-bike modellen worden als maar meer uitgerust met een riemaandrijving i.p.v. een ketting. De reden is simpel: duurzaamheid en geen onderhoud. Een riem gaat langer mee dan een ketting, hoeft geen smering en loopt erg soepel. Het nadeel? Modellen met riem zijn in de regel duurder dan modellen met ketting. Voor mensen die dagelijks de elektrische fiets gebruiken is de combinatie tussen naaf- of trapasversnelling (Shimano Nexus, Enviolo, Pinion of Rohloff) en Gates Belt drive (riem) simpelweg ideaal. Een riem is niet mogelijk in combinatie met een derailleur systeem.

Levensduur: een riem gaat gemiddeld 3 tot 4x langer mee dan een traditionele ketting.

  Gates CDX


Motoren

Motoren zijn er in verschillende uitvoeringen. Wij hebben de focus op Bosch, Yamaha, Neodrives en Stromer CYNO | SYRO eBike aandrijvingen. Door elk merk worden x-aantal motoren aangeboden. De rode draad doorheen het gamma van de eBike motor leveranciers is de kracht en de manier waarop die de motoren de kracht leveren. We kunnen spreken over comfort, sportief en speed-pedelec motoren die telkens een specifieke manier van vermogenafgifte hebben. De comfort motoren, 25km/h, bieden zeker voldoende kracht maar bouwen deze minder sportief op. Ideaal voor e-bikes voor in de stad of voor puur recreatief gebruik. Wil je meer pit? Dan zijn er performantere motoren die een hogere vermogen en koppel bieden. Deze, 25km/h, varianten zijn ideaal voor sportievere e-bikes, eMountainbikes of e-Cargo modellen. We zien dat vele A-merken (zoals Riese und Müller) alsmaar vaker al standaard deze krachtigere motoren monteren. Voor de speedpedelecs bieden de motoren vermogen tot 45km/h*. Een overzicht van ons focus motoren in onderstaande tabel.

Motoren 25km/h 


Active Line
(25 km/h)


Active Line Plus
(25 km/h)


Performance Line
(25 km/h)


Performance CX Line 
(25 km/h)

Soort versnelling

Naafversnelling
Derailleur

Naafversnelling
Derailleur
Naafversnelling
Derailleur
Naafversnelling
Derailleur
Vermogen

250W

250W250W250W
Ondersteunings­ niveau (%)TURBO: 250
SPORT: 170
TOUR: 100
ECO: 40
TURBO: 250-270
SPORT: 170-180
TOUR: 100
ECO: 40
TURBO: 300
SPORT: 200
TOUR: 120
ECO: 55

TURBO: 340
eMTB: 140-340
TOUR: 140
ECO: 60

Maximaal mogelijk draaimoment (Nm)TURBO: 40
SPORT: 38
TOUR: 35
ECO: 30
TURBO: 50
SPORT: 45
TOUR: 40
ECO: 35
TURBO: 65
SPORT: 50
TOUR: 45
ECO: 35
TURBO: 75
SPORT: 75
TOUR: 50
ECO: 40
Ondersteuning tot maximale trapfrequentie (U/min.)100105> 120> 120
Startrijgedragharmonischharmonisch
soepel
dynamischzeer sportief 
Max. onder­ steuning tot25 km/h25 km/h25 km/h25 km/h 
Gewichtca. 2,9 kgca. 3,2 kgca. 3,2 kgca. 2,9 kg 

Speed pedelec motoren 


Performance Line
(tot 45 km/h


Neodrives Z20RS
(tot 45 km/h)


Cyro Drive II
(tot 45 km/h)


Syno Drive II
(tot 45 km/h)


Syno Sport
(tot 45 km/h)

Soort motor

middenmotor

achterwielmotorachterwielmotorachterwielmotorachterwielmotor
Soort versnelling

Naafversnelling
Derailleur

Trapasversnelling
Derailleur
DerailleurDerailleurDerailleur
Vermogen350W700W670W820W850W
Maximaal mogelijk draaimoment (Nm)**75Nm40Nm35Nm44Nm48Nm
Rijgedragsport comfortsportsportsport pluszeer sportief 
Max. onder­ steuning tot*tot 45 km/htot 45 km/htot 45 km/htot 45 km/htot 45 km/h
Eenvoudig 45km/h

*Een speed pedelec is uitgerust met een motor die sneller dan 25km/h kan aandrijven. De eindsnelheid (potentieel tot 45km/h) is afhankelijk van de persoonlijke inbreng en het gekozen versnellingen-systeem. Zo biedt Bosch een eBike waarbij de rijervaring het echte 'fietsen' evenaart maar dan mét ondersteuning. Achterwiel motoren leggen dan weer meer de nadruk op het zo eenvoudig mogelijk snelheid halen.

**Een één op één vergelijk van het Newton meter koppel van een middenmotor en een achterwielmotor gaat niet op. Vergelijk het koppel van middenmotoren enkel met die van middenmotoren en achterwielmotoren enkel met die van achterwielmotoren.

   

Brengen we het mogelijkheden in schakelsystemen, de overbrenging en motoren samen dan spreken we van de aandrijflijn van een e-bike. Momenteel zijn er 3 typische aandrijflijnen op de markt en deze zijn allen bij ons verkrijgbaar zijn.

  • Mogelijkheid 1 (geel) = achterwiel motor, derailleur + ketting zoals een Stromer speed pedelec
  • Mogelijkheid 2 (oranje) = midden motor, naaf + riem (of ketting). Courant gebruikt bij elektrische fietsen 25km/h en comfort 30-40km/h speed pedelecs.
  • Mogelijkheid 3 (blauw) = achterwiel motor, Pinion trapasversnelling + riem zoals MTB Cycletech speed pedelecs

Kies je voor een elektrische fiets 25km/h kies je courant voor optie 2. Goed gebalanceerd, intuïtief fietsen. Voor de speed pedelec zijn het 3 interessante concepten met elk hun voor- en nadelen. Meer informatie hierover is terug te vinden in onze speed pedelec gids.

 


Accu

Positie

Er zijn verschillende positiesmogelijk om een accu op of in de elektrische fiets te plaatsen. Afhankelijk van het model e-bike wordt de accu centraal of achteraangeplaatst. Comfort fietsen krijgen vaak de accu in de pakdrager gemonteerd. Vroeger bracht het gewicht van de accu, zo'n 2,5kg, onstabiliteit in de fiets tijdens het rijden. Echter kunnen we stellen dat vandaag de frames van elektrische fiets zo stevig en stabiel gebouwd worden dat daar nagenoeg niets meer van te merken is. De accu zit achteraan en schuift in de pakdrager. Deze kan er dus ook uit indien gewenst. Veel e-bike modellen zijn uitgerust met een centraal gemonteerde accu. En daar zijn wel wat verschillende plaatsen en varianten mogelijk. Zo kan de batterij horizontaal op de aflopende buis van het frame gemonteerd worden. Wat we ook zien is dat ze verticaal rechtop de zadelpen buis gemonteerd kan worden. In beide gevallen blijft het gewicht van de batterij centraal voor een optimale gewichtsverdeling. Met de laatste ontwikkelingen werken de meeste varianten nu ook met accu's in het frame in plaats van op het frame. Dit komt naast de voordelen hierboven beschreven ook de esthetiek van de fiets ten goede.

ebike-accu-pakdrager batterij_ebike_centraal

batterij_ebike_centraal batterij_intube intube_accu_bosch

Inhoud 

Bosch accu's zijn er in 300, 400, 500 of 625Wh accu inhoud. Andere merken zoals Stromer komen met 500Wh, 618Wh, 814Wh, 983Wh. Heb je met één batterij niet genoeg? Dan kunnen bepaalde modellen (Bosch) uitgerust worden met een extra accu. Soms met 2 accu's in het frame, anders met 1 accu in- en 1 op het frame. 

Levensduur

De levensduur is sterk afhankelijk van het gebruik.
Intensief gebruik, opslag bij omgevings- temperatuur >30°C, langere opslag in volledig geladen of ontladen toestand en parkeren van de eBike in de felle zon dragen bij tot een kortere levensduur. Geringe belasting, opslag bij temperaturen tussen 0 en 20°C, opslag in 30-60% laadtoestand en parkeren van de e-bike in schaduw of koele toestand zijn positieve invloeden.

Lees zeker de Bosch Accu Guide voor interessante topics zoals verzorging, transport van de e-bike batterij!

Opladen

Opladen van een e-bike accu werkt zeer eenvoudig. De bijhorende standaard laders zijn compact en kunnen in een standaard stopcontact gestoken worden. Net zoals de smartphone. Indicatief duurt de volledige laadtijd van bijvoorbeeld een Bosch eBike accu van 500Wh tussen de 3,5 à 4,5 uur. Je mag zo vaak laden als je wil. Ook al is de batterij nog niet volledig leeg. Ben je dus onderweg en maak je een tussenstop dan mag je altijd je accu even bijladen. Op een 1,5 uur tijd kan de accu al tot bijna 50% extra opgeladen zijn. Laden kan in de fiets of je kan ze uitnemen en uit de fiets laden.

ebike-accu-lader

Moderne technologie

Op moderne batterijen zitten intelligente monitoring systemen die de accu analyseert om alle veiligheid te garanderen. Bovendien hebben deze accu's geen memory effect, een geringe zelfontlading, snelle laadtijden en zijn ze makkelijk uitneembaar.

Afbeelding

Actieradius

Het onderwerp waar de meeste vragen over zijn is en blijft de actieradius van een elektrische fiets. Hoe ver kan ik rijden met een e-bike. Een vraag waar geen éénduidig antwoord op te bieden valt. Er zijn namelijk erg veel factoren die invloed hebben op de actieradius van de e-bike of speedpedelec. We lijsten ze even op:

  • Fietser: totaal gewicht fiets én bestuurder, trapfrequentie
  • Elektrische fiets: type motor, type schakelsysteem (zie hierboven topic 2), accu grootte, type fiets, profiel banden
  • Omgeving: soort terrein, soort ondergrond, wind, opstartfrequentie

Veel parameters dus. Lees dat de bestuurder veel invloed heeft op de actieradius. Correcte keuze van schakelmateriaal dat best bij u en uw behoefte past is een grote factor. Het juiste gebruik hiervan des te meer. Om een beeld te kunnen vormen heeft Bosch een actieradius-calculator ontwikkeld die een simulatie maakt aan de hand van de verschillende factoren, invloeden en parameters.

Maak een simulatie

Afbeelding

Display

Elke elektrische fiets of speed pedelec is uitgerust met een display. Afhankelijk van welk model (en prijsklasse) wordt door de fabrikant op het stuur (Bosch/Yamaha/Neodrives e-bikes) of in het frame (Stromer) een display gemonteerd. 

Het display is essentieel in de bediening je e-bike. Je zet hem hier aan, je leest je snelheid af, kiest je ondersteuning, leest hoe ver je nog kan afleggen, je totale afstand, ... Het controle centrum van je elektrische fiets! Het is dan ook belangrijk dat het hanteren van zo'n display handig en intuïtief verloopt.

Ons hoofdmerk, het Bosch eBike Systeem, beschikt over een zeer breed gamma displays. Een overzicht van het aanbod is te vinden op onze pagina: Bosch eBike displays. Zo heb je de Purion (links gemonteerd) display (robuust, eenvoudig) of het Intuvia (standaard, centraal, overzichtelijk) display. Upgrade naar types met kleurendisplay (Kiox) met fitness integratie en zelfs navigatie (Nyon). Kies voor smartphone connectiviteit en integreer je Smartphone als display op jou fiets met het SmartphoneHub systeem.

Bosch PurionBosch IntuviaBosch KioxBosch Nyon  Bosch Smartphonehub

Alle Stromer fietsen zijn uitgerust met het cloud gebaseerde OMNI connect platform. De Stromer ST1 heeft het Interface B systeem. De Stromer ST3 en ST5 e-bikes zijn voorzien van het OMNI Interface C systeem. Dit systeem connecteert je smartphone aan de hand van de OMNI BT app via Bluetooth | 3G aan je speed pedelec. Meer weten?

Stromer OMNI

Upgrade? De meeste fabrikanten leveren in hun aanbod e-bikes elk model met een bepaald type display. Dit is niet te kiezen en hangt af van het model en de prijsklasse. Wens je een upgrade? Dan kan dat achteraf door ons worden gemonteerd. Vraag ons naar de mogelijkheden van Nyon (navigatie) of SmartphoneHub

Als optie. Riese und Muller biedt de optie aan om vanaf het fabriek de optie te kiezen voor Kiox of SmartphoneHub. De mogelijkheden zijn afhankelijk van het model dat je kiest. Sommige upgrades (zoals Nyon) worden niet aangeboden vanaf de fabriek maar kunnen dan door ons achteraf gemonteerd worden indien gewenst. Sommige mogelijkheden zijn niet optioneel verkrijgbaar op speed pedelec op basis van homologatie redenen. Contacteer ons voor meer info.

 

Afbeelding

Banden

Op vlak van banden is er over de jaren heen toch een evolutie geweest in de markt van de elektrische fiets en speed pedelec. In de beginjaren waren de gemonteerde banden dezelfde als die op een normale fiets. Meer en meer kwam de nood naar comfort voor zowel berijder als de fiets zelf ter sprake en zijn fabrikanten hier meer aandacht gaan aan schenken. Naast de intrede van anti-lek technologie is ook de breedte van de band een topic geworden. Afhankelijk van het type fiets zijn hier wel wat verschillen te merken. Goed om weten is dat een brede band meer demping en dus comfort biedt. Geen overbodige luxe op onze Belgische wegen! Het loopvlak (de breedte van de band die tijdens het rijden de ondergrond raakt) blijft ongeacht de totale breedte van band nagenoeg gelijk. Daardoor is actieradius en wrijving een beperkt bezwaar. Een bredere band kent wat meer wrijving maar met moderne technologie blijft dit verschil minimaal. De voordelen zijn dus groter dan de nadelen. 

Standaard 42-622 Comfort 50-622 Fat tire 62-584

Afhankelijk van het type elektrische fiets wordt een bepaald type band gemonteerd. Dit in uiteenlopende kwaliteiten. Lees dat het monteren van een ander type band kan maar dat er beperking zijn. Dezelfde maat band monteren kan altijd. Een bredere band monteren heeft beperkingen. Het spatbord en frame/vork moet steeds de ruimte toelaten alsook de velg moet deze aanpassing toelaten. Daarom is het best op voorhand na te denken over de mogelijkheden.

Tip: via de filter op onze elektrische fiets overzicht pagina kan je kiezen tussen de mogelijkheden: Comfort, Comfort +, Sport, Sport + en Fat tire banden. Dit geeft de mogelijkheid om gericht naar een e-bike op zoek te gaan op basis van het type band.


Veiligheid & intelligentie: sensoren

Wat onderscheidt een goede elektrische fiets van een slechte? Enerzijds zijn er de basiscomponenten waarmee een fiets wordt opgebouwd (remmen, stuur, banden, wielen, zadel, pakdrager, schakelmateriaal, etc.). Ondermeer deze onderdelen bepalen de kwaliteit en prijs van een e-bike. Maar daarnaast is er natuurlijk ook het eBike systeem. Dat wat van een gewone fiets een e-bike maakt. Het grote verschil tussen een gewone fiets en een e-bike is voor vele mensen helder. Je krijgt een motor centraal aan de trapas of in het achterwiel, je hebt een display om je e-bike mee te bedienen en een accu die zorgt voor de energie. Maar daar stopt het niet ... 

De bedoeling van elke goede elektrische fiets 25km/h of speedpedelec is dat het zo goed mogelijk het rijgedrag van een gewone fiets evenaart. We willen namelijk een fiets aankopen en geen bromfiets. Maar wat zorgt ervoor dat elektrische fietsen écht intuitief aanvoelt? Moderne kwalitatieve e-bikes zijn naast de componenten hierboven beschreven ook uitgerust met een intelligent computersysteem. Een systeem dat aan de hand van sensoren aanvoelt wat de bestuurder van de fiets verwacht. Op elk moment, in elke situatie. Deze sensoren meten continue de kracht op de pedalen (druksensor), de snelheid waarmee je fietst en het aantal omwentellingen die de trappers maken. Vaak worden deze 3 sensoren zelfs aangevult met een hellingsensor die meet of je vlak staat met je e-bike of dat je onder een hoek staat waardoor de krachtafgifte anders moet.

Deze sensoren zorgen voor een veilig gevoel. Een gevoel dat jij rijdt met de fiets. En niet de fiets met jou! Deze sensoren maken mogelijk dat je steeds de controle houdt, je vlot door het verkeer kan manoevreren en je recreatieve of dagelijkse pendelroutes aangenaam en in alle comfort kunnen worden afgelegd.

Voetnoot: een speedpedelec is niet onveilig. Deze e-bikes die potentieel tot 45km/h kunnen aandrijven doen dat enkel als de berijder hiervoor de nodige input geeft. Lees dus dat fietsen met een high speed elektrische fiets aan een snelheid van 25km/h ook perfect en in alle comfort kan. We moeten dan ook het standpunt innemen dat hoge snelheden geen direct gevolg zijn van een speedpedelec maar eerder een wens van de bestuurder. En dat dit enkel kan en moet wanneer de situatie zich daartoe leent (lees: veilig is).

 

Afbeelding
E-bike sensoren

Deze pagina is volop in ontwikkeling. We voegen regelmatig nieuwe topics toe. Niet gevonden wat je zocht? 

Vragen? Contacteer ons!

Maak een afspraak