Pinion

Pinion is een Duitse firma die opgestart werd uit een idee dat op tafel kwam in het ontwikkelingscentrum van Porsche. Daar kwamen 2 medewerkers (Michael Schmitz & Christophe Lermen) van Porsche op het idee de extreem betrouwbare en onderhoudsarme versnellingsbakken van Porsche aan te passen voor gebruik in fietsen en elektrische fietsen. Het idee werd verder uitgewerkt en geoptimaliseerd voor de fiets en e-bike van vandaag.

Pinion is kort gezegd een onderhoudsarme versnellingsbak voor de fiets of elektrische fiets die vooraan aan de trapas wordt ingebouwd. Daar waar andere versnelling systemen in het achterwiel (naafversnellingen) of aan het achterwiel geplaatst worden.

 

Wie maakt gebruikt van Pinion naven?

In een eerste fase voornamelijk merken die zich specialiseren in hoogwaardige trekkingfietsen. Dit door de duurzame eigenschappen van het Pinion versnellingssysteem. Nu heeft Pinion naast hun P-line (premium high-end segment) en C-line (light-weight premium segement) ook een E-bike versnellingsbak in het gamma. Ideaal voor de bouw van onderhoudsarme e-bikes. Zo heeft Pinion vandaag meer dan 100 merken in het portfolio. Eén voor één topmerken op de fiets- en e-bike markt die gebruik maken van dit uniek systeem.

 

Wat is het precies?

Zoals  gezegd is de Pinion een versnellingsysteem dat centraal in het frame geplaatst wordt ter hoogte van de trapas. Doordat de versnellingen centraal zitten en laag in het frame komt dit de gewichtsverdeling ten goede. Iets wat zeker ook bij de elektrische fiets een voordeel is. Daarnaast kan met dit systeem een elektrische achterwiel motor worden ingebouwd waardoor het concept erg duurzaam en onderhoudsvriendelijk is. Zeker ten opzichte van een derailleursysteem waar de ketting moet verspringen van tandwielen en waar meer smering en onderhoud vereist is doordat regen, vuil, zand, zout aan het mechanisch systeem kunnen. Omdat de Pinion versnellingen binnenin de aluminium (P-serie) of magnesium (C-serie) behuizing zit blijven de tandwielen beschermd en gesmeerd in alle omstandigheden.

 

Welke uitvoeringen zijn er?
6-, 9- of 12 speed versies.
Tekst wordt uitgewerkt
...

 

Voor en nadelen?
Tekst wordt uitgewerkt...

 

PAGE UNDER CONSTRUCTION

 



Afbeelding

Afbeelding
Enviolo Optimized naaf traploos

Altijd de juiste versnelling, hoogst mogelijke comfort en weinig onderhoud. 

Lees verder →

Afbeelding
Rohloff naaf

De Rolls Royce onder de fiets versnellingsnaven.

Lees verder →

Afbeelding
Derailleur

Sportief schakelen, minste rolweerstand maar onderhevig aan onderhoud en zorg. Ideaal voor sportievelingen en high speed fietsers. Haalt het meeste uit uw accu mits correct schakelen.

Lees verder →