- Home
- Pinion
Pinion is een Duitse firma die opgestart werd uit een idee dat op tafel kwam in het ontwikkelingscentrum van Porsche. Daar kwamen 2 medewerkers (Michael Schmitz & Christophe Lermen) van Porsche op het idee de extreem betrouwbare en onderhoudsarme versnellingsbakken van Porsche aan te passen voor gebruik in fietsen en elektrische fietsen. Het idee werd verder uitgewerkt en geoptimaliseerd voor de fiets en e-bike van vandaag.
Pinion is kort gezegd een onderhoudsarme versnellingsbak voor de fiets of elektrische fiets die vooraan aan de trapas wordt ingebouwd. Daar waar andere versnelling systemen in het achterwiel (naafversnellingen) of aan het achterwiel geplaatst worden.
Welke uitvoeringen zijn er?
Pinions heeft 2 voorname versies in het gamma: P-serie (aluminium) en de C-serie (magnesium).
P-serie
P-Line transmissies vormen het centrale element op premium fietsen in het topsegment. Deze versie is gemaakt uit aluminium en is te verkrijgen met 9, 12 of 18 versnellingen. Deze versies vinden we terug in hoogwaardige trekkingfietsen.
C-serie
In de magnesium uitvoering kan je kiezen tussen de C1.6, C1.9XR en de C1.12 met 12 versnellingen. Het bereik van bijvoorbeeld de C1.12 is hetzelfde als de P1.18, maar de stappen tussen de versnellingen zijn groter. Voor elektrische fietsen is de versie met 9 versnellingen ideaal. Enkel wanneer je veel de bergen in gaat zal de uitvoering met 12 stappen een écht voordeel bieden.
BEREIK
Pinion P1.18: 636% (11.5% tussen elke versnelling)
Pinion C1.12: 600% (17% tussen elke versnelling)
Pinion C1.9XR: 568% (24,3% tussen elke versnelling)
Rohloff E-14: 526%
GEWICHT
Pinion P1.18: 2,7kg
Pinion C1.12: 2,1kg
Pinion C1.9XR: 2kg
SERVICE
60 ml Pinion olie
elke 10.000km of minstens
1x per jaar olie vervangen of
Voor en nadelen?
Voordelen | Nadelen |
Onderhoudsarm | Duurder in aankoop dan bvb. derailleur systemen |
Groot bereik | |
Centraal in het frame (laag zwaartepunt) | |
Efficiënt | |
Schakelen kan altijd, ook bij stilstand | |
Te combineren met riemaandrijving of ketting | |
Te combineren met achterwielmotor | |
5 jaar garantie |
Het Pinion systeem is onderhoudsarmer dan bijvoorbeeld een derailleursysteem. Dit komt voornamelijk omdat het systeem van tandwielen beschermt in een afgesloten behuizing zit waarin olie voor een continue smering zorgt. De combinatie met ketting vraagt dan enkel nog smering van de ketting. Kies je voor een fiets met riemaandrijving ben je van alle zorgen vrij en hoeft er naast het jaarlijkse onderhoud van je Pinion geen enkele andere noemenswaardige zorg.
Pinion en eBike
Een vaak besproken nadeel van moderne e-bike-systemen met een middenmotor is dat ze de ingewikkelde transmissiecomponenten aan grotere krachten onderwerpen. Het schakelcomfort en de duurzaamheid van de aandrijving hebben beide te lijden. De kracht van de berijder wordt eerst versterkt door een middenmotor en vervolgens direct overgedragen aan de derailleur of naafversnelling. Deze enorme krachten stimuleren slijtage in de gehele aandrijflijn en zorgen ervoor dat schakelen zonder haptische feedback plaatsvindt. Voortijdige onderhoudsintervallen zijn het gevolg.
In ons gamma hebben we met de Stromer ST3 Pinion (vanaf 2022)een speed pedelec die is uitgerust met het Pinion schakelsysteem in combinatie met Gates riemaandrijving en krachtige achterwielmotor.
Altijd de juiste versnelling, hoogst mogelijke comfort en weinig onderhoud.
De Rolls Royce onder de fiets versnellingsnaven.
Sportief schakelen, minste rolweerstand maar onderhevig aan onderhoud en zorg. Ideaal voor sportievelingen en high speed fietsers. Haalt het meeste uit uw accu mits correct schakelen.